Veidrodis Zerkalo 1975 Tarkovskis filmas

VEIDRODIS („Zerkalo“), 1975


Dabar galiu rizikuoti savo sveikata ir gyvybe, bet Andrejaus Tarkovskio „Soliaris“ (1972 m.) man niekados neprilygs „Veidrodžiui“ (rus. „Zerkalo“) – 1975 metais sukurtam rusų režisieriaus šedevrui (pripraskite, nes šį žodį vartosiu čia itin dažnai). Tai filmas apie mirštantį vyrą, reflektuojantį savo gyvenimą, karą, santykius su motina ir kitus asmeninius patyrimus. Prisiminimai maišosi, persipina, tačiau viskas yra taip perpildyta švelnumo ir meilės, kad bežiūrint negali nustoti liūdnai šypsotis.

Sakoma, kad „Veidrodis“ buvo autobiografinis A. Tarkovskio filmas, kuriame – daug paties autoriaus gyvenimo detalių. Iš tiesų, galima atrasti panašumų: štai režisierius, būdamas 54-erių, mirė nuo plaučių vėžio, o filmo herojus, vidutinio amžiaus vyras, irgi skaičiuoja dienas, gulėdamas baltuose mirties pataluose. Tačiau Sovietų sąjungoje (ir kitur) filmas laikytas labai inovatyviu ne tik dėl autobiografinių motyvų, bet ir dėl naujoviško kameros judėjimo ar garso takelio – čia daug tylos, mažai muzikos, kartais girdisi vien lyjantis lietus ar ugnies spragsėjimas. Filme naudojamas vaizdo sulėtinimas, gausu specialiųjų efektų: sraigtasparniai sukelia stipraus vėjo gūsius pievose, o moteris levituoja, pakilusi virš lovos. Ir visa tai itin žavi, nes filmas pastatytas daugiau nei prieš 40 metų. Net „Žvaigždžių karai“ buvo pastatyti vėliau! (Štai taip, George’ai Lucasai! ) Taip pat neįtikėtinai subtiliai čia žaidžiama spalvomis: jeigu scenos juodai baltos, jos nepakartojamai gražios dėl naudojamų šešėlių ir tonų, jeigu spalvotos – be galo ryškios arba, atvirkščiai, „prigesintos“ tokiu būdu, kad atima žadą.

Įdomi detalė: pirmoje filmo scenoje matosi klaida, kuri mane iš pradžių itin suerzino – viršutiniame kairiajame kampe galima aiškiai išvysti mikrofono šešėlį. „Velniai rautų, taigi sakė, kad čia šedevras, o dabar pamini tokį liapsusą.“ Tačiau rašant šį tekstą, ėmiau mąstyti, kad A. Tarkovskis vis dėlto nusprendė palikti šį nesusipratimą (jeigu tai iš viso buvo nesusipratimas) neveltui. Gal tai irgi kažkoks jo prisiminimas? Galbūt, šis hipnozės seansas iš tiesų buvo įrašinėjamas? Mano spekuliacijas iš dalies patvirtina interneto tyrai, kuriuose teigiama, jog taip autorius bandė sukurti televizijos laidos įspūdį. Beje, tai ne vienintelis toks žaismas filme. Apskritai „Veidrodyje“ dažnai nejučiomis persipina kino žanrai, A. Tarkovskis drąsiai griauna jų ribas, filmo scenos tampa tai vaidybinėmis, tai dokumentinėmis. Jausmą, kad nevisada supranti kokio žanro filmą žiūri, sustiprina ir naudota archyvinė medžiaga iš Sovietų Sąjungos archyvų.

Lėtas, tylus, šiek tiek liūdnas – „Veidrodis“ yra filmas, kurio nepamirši. Scenos čia – gryna poezija, kuri kalba ne tik žodžiais, bet ir vaizdais – nuo šilto kvėpavimo aprasojęs stiklas, avietės piene arba gaisro metu nuo stalo tyliai nukritusi stiklinė pasako daug daugiau nei geriausias Viljamo Šekspyro dialogas (labai atsiprašau už tokį išsišokimą, tačiau tai tiesa). „Veidrodis“ yra meilės laiškas ne tik brangioms praeities akimirkoms, motinoms, bet ir kinui. Būtent pastarąją meilę po filmo ir pajunti labiausiai.

Father: It seems to make me return to the place, poignantly dear to my heart, where my grandfathers house used to be in which I was born 40 years ago right on the dinner table. Each time I try to enter it, something prevents me from doing that. I see this dream again and again. And when I see those walls made of logs and the dark entrance, even in my dream I become aware that I’m only dreaming it. And the overwhelming joy is clouded by anticipation of awakening. At times something happens and I stop dreaming of the house and the pine trees of my childhood around it. Then I get depressed. And I can’t wait to see this dream in which I’ll be a child again and feel happy again because everything will still be ahead, everything will be possible…

Tavo komentaras:

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Connecting to %s